Vallen en opstaan - Reisverslag uit Germs-sur-l'Oussouet, Frankrijk van Marty&Coralie Emo - WaarBenJij.nu Vallen en opstaan - Reisverslag uit Germs-sur-l'Oussouet, Frankrijk van Marty&Coralie Emo - WaarBenJij.nu

Vallen en opstaan

Door: Coralie

Blijf op de hoogte en volg Marty&Coralie

20 Juli 2018 | Frankrijk, Germs-sur-l'Oussouet

Als je ons nu zou zien zitten zou je keihard lachen. Als 2 verzopen katjes zitten we in een berghut op 1048 meter. We hebben de kachel aan en een dikke trui. We zijn hartelijk onthaald door Sophie, de eigenaresse van het gebeuren. Ze hebben allemaal bijzondere slaapplekken, zoals een yurt of een boot. Met haar had ik een week geleden contact of we mochten komen en we waren meer dan welkom voor een zacht prijsje.
We begonnen de dag in Bettes, en we zouden eerst naar Bagornes de Bigorre gaan. We slapen niet meer in een tent, dus hop weg er mee, terug sturen die handel. We moesten nodig boodschappen doen ook, dus op weg weg! De boel sluit om 12 uur hier in Frankrijk. Grrr... super niet leuk voor pelgrims. Als je pech hebt mag je gewoon tot 15.00 wachten.
Dus zaak was om op tijd weg te gaan. Stampte we daar toch 9 km weg in 2.5 uur (let op: berg op en af he!!!)
We komen duidelijk in een waterrijk gebied. Er was vannacht behoorlijk wat gevallen en het schijnt ook heftig te hebben geonweerd (volgens Marty, ik lag in coma, niks gehoord).
Het water vloeide af in geulen en rivieren. Ongeloofelijk wat een afvoer.
In de stad dus liepen we langs een kebab zaak, daar skoepte we een doos, en kochten tape. Dus wij komen daar bij een gls parcel punt, gevestigd in een vissenwinkel (van goudvis). Hadden we het pakket moeten aanmelden op internet. Grrrr dat schiet niet op. De vriendelijke man stuurde ons naar een cyber cafe. Nou not he, ik zeg hup naar La Poste. Na enige discussie met mijn metgezel werd het La Poste :) Het gaf mij een geruststellend gevoel dat het pakket verzekerend en wel goed thuis aankomt. 8 kilo lichter stapte we het postkantoor uit, zo fijn! We vulde de tas met lekkere dingen, voor de laatste pelgrimsavond.

Onderweg kwamen we een oude Waalse pelgrim tegen. Trots hing zn schelp om zn nek. We maakte een praatje en wezen hem de weg naar een pelgrimshuis en vervolgde onze weg.
Een moeilijke loodzware weg. Mister google stuurde op een slecht pad op. Het was bijna geen pad meer, maar we moesten, het was wel het enigste pad.
Nou we hebben het geweten. Het begon inmiddels met miezerregen en de dazen vonden ons wel een lekker hapje. Zucht... gaan we weer met dat vieze deet. Onze benen werden gepakt door doornen en brandnetels en het pad van zo ongelijk dat ik viel, om mn knieen, met mn stok nog vast. Pelgrimswaardige knieval, voor een film als 'The Gladiator' een geweldige dramatische val. Marty raapte me op en poetste mn knieen schoon. 50 meter later weer! Nou ja zeg. Deze was iets minder charmant. Wel eens een nijlpaard zien liggen, zo in 2 delen. Met een doffe klap belande ik op mn zij. Marty raapte me op en poetste mn snoet, eeeeen verder.
Moge het duidelijk zijn, het was zwaar. De laatste loodjes, 600 meter klimmen, en Sophie heeft een oprijlaan van 2 km. Nat tot het ondergoed, natte sokken blleeeeh. En koud brrrrrr.

Morgen Lourdes! Hoera!!! We zijn er bijna!!! Zondag verblijven we er ook nog. Het schijnt er echt mooi te zijn. Maar eerst de laatste etappe, over 1300 meter. De boodschapjes eten we lekker op zo, dus we zullen letterlijk licht reizen.
Wel een gek idee. Het pelgrimsleven beviel ons eigenlijk wel :).
Maar ik heb echt heimwee naar huis, dus het is ook goed.
Morgen grand final!!

• 20 Juli 2018 - 18:09

Eykmans :

Best spannend om zo elke dag weer zo een verhaal te lezen ☺
    Nog even en Lourdes komt eraan

Grt vanuit een zeer "hot Grees"bij 30 graden

• 20 Juli 2018 - 19:59

Ad:

Oei! Dat ging nog maar net goed met dat vallen. Dat kan heel anders aflopen. Maar heel goed doorheen geslagen. Châpeau! Nog 1 etappe en jullie hebben het gemaakt. Zet 'm op.

• 20 Juli 2018 - 23:00

Joris:

Mag een gelukzalig gevoel jullie overweldigen als jullie Lourdes binnen gaan

• 21 Juli 2018 - 09:20

Joop Van Kesteren:

weer even jullie berichten gelezen,mooi avontuur en mooi doel
    morgen dan bij bernadette in de grot ooit nog eens een doel voor mij
    ik ben op deze site gekomen omdat een zwager van mijn vriendin momenteel onderweg is naar Santiago
    in spanje op een gewone fiets 2500 km geef het je te doen
    veel plezier nog onderweg en in Lourdes bon voyage joop